När jag startade eget trodde jag att det svåraste skulle vara att hitta kunder, få ekonomi att gå ihop, eller bygga varumärke. Men det visade sig att det största och mest återkommande jobbet – är det inre.
Att leda sig själv.
Det är lätt att tro att ledarskap handlar om att ha anställda, chefa eller delegera. Men som företagare, särskilt när du är soloföretagare, är du både chef och medarbetare i samma kropp. Du är också idékläckare, självkritiker, visionär, krishanterare och ibland till och med din egen motivationscoach.
Det börjar med självkännedom
Innan jag kunde leda mitt företag i rätt riktning, behövde jag förstå vad jag faktiskt ville. Inte vad jag borde vilja. Inte vad som är “strategiskt smart”. Utan vad som känns sant.
Det låter enkelt, men är ofta den största utmaningen. Vi är så vana att springa på andras mål, följa mallar, jämföra oss, försöka passa in. Men när du är din egen chef finns det ingen manual. Bara du.
Jag började ställa frågor till mig själv som:
– Vad betyder framgång för mig?
– Vad behöver jag för att må bra och prestera långsiktigt?
– Vad säger min kropp när jag ignorerar min gräns?
Att leda sig själv är inte att alltid ha koll. Det är att lyssna inåt, även när det är obekvämt. Att stå stadigt även när rösten darrar.
Disciplin, frihet och att skapa inifrån
Många tror att friheten som företagare är att kunna jobba varifrån som helst – och ja, det är härligt. Men den djupaste friheten jag upplevt är att kunna forma mitt arbetsliv efter mina värderingar.
Men frihet kräver också struktur.
Jag har behövt skapa ramar som gör att jag inte jobbar sönder mig. Rutiner som gör att jag får återhämtning, pauser och reflektion. System som gör att jag inte drunknar i idéer utan faktiskt genomför.
Och när det funkar – då händer magin. Då skapar jag inte för att jag “måste” – utan för att det bubblar inifrån.

Att leda sig själv handlar om att vara både mjuk och tydlig med sig själv. Att hålla utrymme för sin egen process, men också vara den som säger: ”Nu kör vi”.
För när du kan leda dig själv – då blir det lättare att leda andra, ta beslut och driva ett företag som håller i längden. Inifrån och ut.